Alle veier må vedlikeholdes for å opprettholde sin standard og funksjon (veglova). I mange tilfeller stilles det vilkår om vedlikehold, ofte 25 år etter at veien er ferdig bygd. Vilkåret om vedlikehold kan gis ved godkjenning av byggesøknad, og alltid ved tildeling av tilskudd (landbruksdirektoratet.no). For de fleste veier er det fornuftig å opprettholde god standard lenger, mens for andre veier vil det være fornuftig å vedlikeholde tilstrekkelig for å ivareta bruksformålet.
For noen veianlegg kan en skippertaksstrategi være fornuftig. Dette kan være hvis dekningsområdet til veien er «uthogd», da kan man la veien forfalle i flere tiår for så å ruste den opp når det igjen er behov for en funksjonell vei i området. For en del eksisterende veier kan en dessuten spekulere i om veien bør gå tilbake til naturen, da veien ikke oppfyller tekniske krav eller hensyntar driftstekniske hensyn. Husk å åpne vannveiene. En fremtidig vei bør i slike tilfeller legges et annet sted i området. Videre kan vi spekulere i om utvidelse av landbruksveinettet kan bli vanskelig å realisere i fremtiden, og derfor er det eksisterende veinettet mye verdt og bør opprettholdes.
Kostnaden for å få gjennomført veivedlikeholdsoppgaver vil variere etter geografi, veiens tilstand, tilgang til entreprenører m.m. Snittkostnader over en periode på 20 år, vil raskt havne over 10 kr/lm.
!!! I forskrift om skogfond er det definert at veivedlikeholdskostnader over 4 kr/lm skal søkes og godkjennes for at du skal kunne bruke skogfondet på disse kostnadene.
Nøkkelen til et hyggelig sluttregnskap på veivedlikeholdet er skogfond.
To forhold sliter på veien #
- Bruksslitasje – som skyldes trafikkmengde, kjøremønster og type trafikk.
- Klimaslitasje – som skyldes vann og andre naturskapte hendelser, samt forringelse av veikvalitet grunnet vegetasjon.
Tradisjonelt har slitasjeforholdet fordelt seg 70/30, men klimaslitasjen vil naturlig øke etter nedbørsforhold, stigning, bakkelengde og bonitet (hvor fort vegetasjonen vokser opp). Hvilken relevans har dette for veivedlikeholdet? Jo – veien må vedlikeholdes selv om den ikke brukes!
Skraping av vei for å hente inn masser fra kant, sikre kuv, fjerne vaskebrett, slaghull og vegetasjon. Foto: Martin Bråthen/Skogkurs
Bruvedlikehold #
Bruer bør vedlikeholdes, akkurat som selve skogsveien. Med noe kunnskap om bruk og vedlikehold, kan bru-eier med enkle midler gjøre mye for å ivareta bruas tiltenkte levetid. Dårlig vedlikehold vil redusere levetiden og/eller raskt kreve fordyrende utbedringstiltak. Vedlikeholdskostnaden på bruer bør som utgangspunkt budsjetteres til over 50 kr/m2/år.
Gamle, skadde eller dårlig vedlikeholdte bruer bør vurderes av fagkyndige. Mye av registreringsarbeidet kan bru-eier gjøre selv. Dette kan du lese mer om på Skogkurs.no – Bruer på landbruksveier.