Tøm­mer­trans­port

Sist endret 2. desember 2024

Tøm­mer og tre­vir­ke utgjør nes­ten 15 % av gods­trans­por­ten i Nor­ge. Ca. 95 % av verdi­kje­dens trans­port går langs vei med vogn­tog. Ca.15 % av omset­nin­gen i verdi­kje­den går til trans­port­kost­na­der. Ande­len som trans­por­ten utgjør av total­kost­na­de­ne er det dob­belte av gjen­nom­snit­tet for norsk indu­stri. Skog­næ­rin­gen er med and­re ord en trans­port inten­siv næring.

 

Tøm­mer­vogn­tog – inn­til 60 total­vekt, 7 aks­ler og 24 meter lengde #

Gjel­den­de utga­ve av nor­ma­ler for land­bruks­vei­er (2016) leg­ger førin­ger for geomet­ris­ke og tek­nis­ke krav. Vei­nor­ma­le­ne skal revi­de­res, og ny utga­ve vil fore­lig­ge i løpet av 2025. Da vil maks 74 tonn total­vekt, 9 aks­ler og maks 24 meters leng­de lig­ge til grunn.

 

Vei­nor­ma­le­ne (2016) leg­ger opp til effek­tiv tøm­mer­trans­port med inn­til 60 tonn for­delt på 7 aksler. 

Prøve­pro­sjekt, og frem­ti­den. Med tøm­mer­vogn­tog med inn­til 74 tonn for­delt på 9 aks­ler får vi stør­re utnyt­tel­se av hver tur. Anta­ge­lig vil det også bli van­lig med en mel­lom­ting mel­lom 60 og 74 tonn, som 8 aks­ler og inn­til 68 tonn. 

Vei­lis­te­ne til Sta­tens Veg­ve­sen angir til­lat­te vogn­tog­leng­der og vek­ter for tøm­mer­trans­port på offent­li­ge vei­er, enn så len­ge gjel­der reg­le­men­tet opp til 60 tonn (for­skrift om bruk av kjøre­tøy, 2023). Det­te er en egen dis­pen­sa­sjon gitt for trans­port av tøm­mer, og detal­jer og krav kan leses på vegvesenet.no («Trans­port av tøm­mer»). Under «Trans­port av tøm­mer» fin­ner du len­ker til regel­verk riks­vei­lis­ter sys­te­ma­ti­sert etter fyl­ke, samt en egen len­ke til Veg­kart som viser bruks­klas­se og vei­lis­ter for tøm­mer­trans­port for riks­vei­er, fyl­kes­vei­er og kom­mu­na­le vei­er. Bruk av tøm­mer­vogn­tog over 60 tonn gjel­der pr. juni 2024, kun for vei­er gitt dis­pen­sa­sjon etter ved­tak om prøve­pro­sjekt for 74 tonn.

En økning i vogn­to­ge­nes total­vekt betyr mye for indu­stri­en.  Antall lass redu­se­res med mer enn 25 % fra 50 tonn til 74 tonn, og effek­ten av å øke total­vek­ten fra 60 til 74 tonn er 10–15 % redu­ser­te trans­port­kost­na­der og til­sva­ren­de 10–15 % lave­re miljø­på­virk­ning (Nor­ges Skogeierforbund).

Flaske­hal­ser er en utford­ring på både offent­lig og pri­vat vei­nett, det­te begren­ser poten­sia­let for utnyt­tel­se av stør­re tøm­mer­vogn­tog man­ge steder.

Tøm­mer­vogn­tog på en av lan­dets man­ge fyl­kes­vei­er. Foto: Matz Digre