Tømmer og trevirke utgjør nesten 15 % av godstransporten i Norge. Ca. 95 % av verdikjedens transport går langs vei med vogntog. Ca.15 % av omsetningen i verdikjeden går til transportkostnader. Andelen som transporten utgjør av totalkostnadene er det dobbelte av gjennomsnittet for norsk industri. Skognæringen er med andre ord en transport intensiv næring.
Tømmervogntog – inntil 60 totalvekt, 7 aksler og 24 meter lengde #
Gjeldende utgave av normaler for landbruksveier (2016) legger føringer for geometriske og tekniske krav. Veinormalene skal revideres, og ny utgave vil foreligge i løpet av 2025. Da vil maks 74 tonn totalvekt, 9 aksler og maks 24 meters lengde ligge til grunn.
Veinormalene (2016) legger opp til effektiv tømmertransport med inntil 60 tonn fordelt på 7 aksler.
Prøveprosjekt, og fremtiden. Med tømmervogntog med inntil 74 tonn fordelt på 9 aksler får vi større utnyttelse av hver tur. Antagelig vil det også bli vanlig med en mellomting mellom 60 og 74 tonn, som 8 aksler og inntil 68 tonn.
Veilistene til Statens Vegvesen angir tillatte vogntoglengder og vekter for tømmertransport på offentlige veier, enn så lenge gjelder reglementet opp til 60 tonn (forskrift om bruk av kjøretøy, 2023). Dette er en egen dispensasjon gitt for transport av tømmer, og detaljer og krav kan leses på vegvesenet.no («Transport av tømmer»). Under «Transport av tømmer» finner du lenker til regelverk riksveilister systematisert etter fylke, samt en egen lenke til Vegkart som viser bruksklasse og veilister for tømmertransport for riksveier, fylkesveier og kommunale veier. Bruk av tømmervogntog over 60 tonn gjelder pr. juni 2024, kun for veier gitt dispensasjon etter vedtak om prøveprosjekt for 74 tonn.
En økning i vogntogenes totalvekt betyr mye for industrien. Antall lass reduseres med mer enn 25 % fra 50 tonn til 74 tonn, og effekten av å øke totalvekten fra 60 til 74 tonn er 10–15 % reduserte transportkostnader og tilsvarende 10–15 % lavere miljøpåvirkning (Norges Skogeierforbund).
Flaskehalser er en utfordring på både offentlig og privat veinett, dette begrenser potensialet for utnyttelse av større tømmervogntog mange steder.
Tømmervogntog på en av landets mange fylkesveier. Foto: Matz Digre