Et godt utbygget og vedlikeholdt veinett er en forutsetning for et rasjonelt skogbruk i Norge, og bidrar til å øke skogeiernes lønnsomhet av skogen, og øker verdien på skogeiendommen. Mengden av skog som sokner til veien påvirker i stor grad om det er lønnsomt å bygge. Faktorer som påvirker byggekostnadene er terrengformasjoner og grunnforhold. Tilgangen til egnede veibygningsmasser, behov eller bruk av sprenging, og behovet for tilkjørte masser påvirker prisen stort.
I 2023 var det registrert ca. 48 780 km med skogsbilveier og ca. 57 800 km med traktorveier i Norge (statistikk fra Landbruksdirektoratet).
Tømmertransport med vogntog på skogsbilvei går 10–70 ganger så fort som transport med lassbærer i terrenget. Innsparte kostnader per 100-meter vei kommer raskt opp mot 12–15 kr/m3. Traktorveier forbedrer også effektiviteten; det er opp til seks ganger mer effektivt å transportere på en
traktorvei sammenlignet med transport i terrenget. En skogsvei gir en tilgjengelighet inn i terrenget med betydning for beredskap og friluftsliv. PEFC (2022) setter et mål om at en høyere andel av skogsarealet skal drives med lukket hogst, et godt utbygd skogsveinett er en forutsetning for å kunne realisere dette på en regningsvarende måte. Dessuten er risikoen for skader på mark og vann, høyere ved terrengtransport enn ved veitransport. (Kilde: Veiøkonomi, Skogkurs + PEFC-Skogstandard, 2022).
For mange vil nybygg, ombygging, standardheving eller punktutbedringer det mest kostbare tiltaket på skogeiendommen. Derfor er det et mål at veien på sikt skal være regningsvarende. Med veikalkulatoren «Lønnsomhet veibygging» vil innspart terrengtransport og andre fordeler av veien vektes opp mot
byggekostnaden og fremtidig vedlikehold.