Lønn­som­het

Sist endret 5. desember 2024

Et godt utbyg­get og ved­li­ke­holdt vei­nett er en for­ut­set­ning for et rasjo­nelt skog­bruk i Nor­ge, og bidrar til å øke skog­ei­er­nes lønn­som­het av sko­gen, og øker ver­di­en på skog­ei­en­dom­men. Meng­den av skog som sok­ner til vei­en påvir­ker i stor grad om det er lønn­somt å byg­ge. Fak­to­rer som påvir­ker bygge­kost­na­de­ne er ter­reng­for­ma­sjo­ner og grunn­for­hold. Til­gan­gen til egne­de vei­byg­nings­mas­ser, behov eller bruk av spren­ging, og beho­vet for til­kjør­te mas­ser påvir­ker pri­sen stort. 

I 2023 var det regist­rert ca. 48 780 km med skogs­bil­vei­er og ca. 57 800 km med trak­tor­vei­er i Nor­ge (sta­ti­stikk fra Land­bruks­di­rek­to­ra­tet).

Tøm­mer­trans­port med vogn­tog på skogs­bil­vei går 10–70 gan­ger så fort som trans­port med lass­bæ­rer i ter­ren­get. Inn­spar­te kost­na­der per 100-meter vei kom­mer raskt opp mot 12–15 kr/m3. Trak­tor­vei­er for­bed­rer også effek­ti­vi­te­ten; det er opp til seks gan­ger mer effek­tivt å trans­por­te­re på en
trak­tor­vei sam­men­lig­net med trans­port i ter­ren­get. En skog­svei gir en til­gjen­ge­lig­het inn i ter­ren­get med betyd­ning for bered­skap og fri­lufts­liv. PEFC (2022) set­ter et mål om at en høy­ere andel av skogsarea­let skal dri­ves med luk­ket hogst, et godt utbygd skog­svei­nett er en for­ut­set­ning for å kun­ne rea­li­se­re det­te på en reg­nings­va­ren­de måte. Dess­uten er risi­ko­en for ska­der på mark og vann, høy­ere ved ter­reng­trans­port enn ved vei­trans­port. (Kil­de: Vei­øko­no­mi, Skog­kurs + PEFC-Skog­stan­dard, 2022).

For man­ge vil nybygg, ombyg­ging, stan­dard­he­ving eller punkt­ut­bed­rin­ger det mest kost­ba­re til­ta­ket på skog­ei­en­dom­men. Der­for er det et mål at vei­en på sikt skal være reg­nings­va­ren­de. Med vei­kalk­u­la­to­ren «Lønn­som­het vei­byg­ging» vil inn­spart ter­reng­trans­port og and­re for­de­ler av vei­en vek­tes opp mot
bygge­kost­na­den og frem­ti­dig vedlikehold.