Skog og klima

Sist endret 2. desember 2024

Skog og klima #

Sko­gens rol­le i klimasammenheng  #

Skog bin­der sto­re meng­der kar­bon, både i leven­de og død bio­mas­se i til­legg til det som bin­des uor­ga­nisk i jord. Sko­gens bio­mas­se i tørr­vekt inne­hol­der ca 50 % kar­bon. Ett tonn kar­bon til­sva­rer 3,667 tonn kar­bon­di­ok­sid. (CO2/C‑ratio = 44/12). En kubikk­me­ter tre­vir­ke av gran (den­si­tet 380 kg/m3) inne­hol­der såle­des   ̴0,7 tonn CO2 og en kubikk­me­ter furu (den­si­tet 440 kg/m3)   ̴0,8 tonn CO2. End­ring i skog­area­let og i sko­gens bio­mas­se over og under bak­ken bestem­mer om sko­gen bidrar til å redu­se­re meng­den av klima­gas­ser i atmo­sfæ­ren eller er kil­de til utslipp.

Skog­area­let i Nor­ge har mest sann­syn­lig økt de sis­te 100 åre­ne og dek­ker i dag 12 mil­lio­ner hek­tar, hvor­av 8,6 mil­lio­ner hek­tar er pro­duk­tiv skog. De sis­te 90 åre­ne har det vært en tre­dob­ling i stå­en­de volum, til et skogsvo­lum på over 900 mil­lio­ner m3 i dag. Der­med er skog en vik­tig del av Nor­ges klima­regn­skap. I 2011 var net­to-opp­ta­ket i skog 32,4 mil­lio­ner tonn CO2-ekvi­va­len­ter, mens det tota­le utslip­pet av klima­gas­ser var 53,4 mil­lio­ner tonn. Net­to opp­tak i skog til­svar­te der­med 60 % av de tota­le klimagassutslippene.

Øknin­gen i årlig net­to bin­ding av kar­bon­di­ok­sid og av selve kar­bon­la­ge­ret i sko­gen skyl­des for en stor del en aktiv skog­po­li­tikk med inten­siv plan­ting i sis­te halv­del av for­ri­ge århund­re, inklu­dert aktiv skog­rei­sing og tre­slags­skif­te langs Vest­lands­kys­ten. Redu­sert utmarks­bei­ting bidrar også. Rela­tivt lave plante­tall på 1990- og 2000-tal­let kan føre til lave­re net­to bin­ding av kar­bon i skog i fremtiden.

Miljø­di­rek­to­ra­tet har vur­dert muli­ge til­tak og virke­mid­ler for å redu­se­re nors­ke utslipp av klima­gasser med 15–17 mil­lio­ner tonn innen 2020. Rap­por­ten Kli­ma­kur 2020 sier det er mulig å øke opp­ta­ket av CO2 i skog gjen­nom blant annet økt plante­tett­het, plan­ting på nye area­ler, skogplante­foredling og gjøds­ling. Gjøds­ling frem­he­ves som det enes­te til­ta­ket med effekt på kort sikt (omlag 0,45 mil­lio­ner tonn økt opp­tak av CO2 per år). På leng­re sikt vil skog­skjøt­sels­til­ta­ke­ne gi bety­de­lig økt opp­tak av CO2 (5,9 til 12,3 mil­lio­ner tonn per år). Man­ge av til­ta­ke­ne i skog­sek­to­ren er samfunns­økonomisk lønnsomme.

Som en opp­føl­ging til Klima­mel­din­ga 2012 utar­bei­det Miljø­di­rek­to­ra­tet m.fl. rap­por­ten «Plan­ting av skog på nye area­ler som klima­til­tak». Rap­por­ten kon­klu­de­rer med at til­plan­ting av 1 mil­lion dekar over en 20-års peri­ode kan iverk­set­tes uten sto­re kon­se­kven­ser for det bio­lo­gis­ke mang­fol­det. Til­ta­ket har poten­sia­le for å bin­de opp­til 2 mill. tonn CO2 pr. år, og gir bety­de­lig klima­ef­fekt til lav kost­nad (ca 50 kr/tonn CO2). Et 3‑årig pilot­pro­sjekt for utplan­ting av nors­ke tre­slag på nye area­ler er i gang i Roga­land, Nord-Trøn­de­lag og Nord­land, for å lære mer om effek­te­ne på natur­mangfold, kli­ma og CO2-bin­ding og for å sik­re at til­ta­ket gjen­nom­fø­res i nært sam­ar­beid med grunneierne.

Fle­re nyere under­sø­kel­ser kon­klu­de­rer med at man ved å for­len­ge omløps­ti­den på sko­gen på kort sikt får økt bin­ding av CO2. Når sko­gen hog­ges, fri­gjø­res kar­bon i form av CO2 fra jor­da. Stu­di­er fra Skan­di­na­via anty­der at flate­hogst kan gi redu­sert meng­de kar­bon i jor­da 15–20 år etter hogst, før bestan­det slut­ter seg og til­vekst og pro­duk­sjon av strø gir net­to til­før­sel av kar­bon til øko­sys­te­met. Luk­ke­de hog­st­me­to­der, som plukk­hogst, kan gi mind­re fri­gjø­ring av CO2 fra jorda.

Det er imid­ler­tid stor usik­ker­het knyt­tet til målin­ge­ne av skog­ø­ko­sys­te­mets net­to opp­tak av CO2. Spe­si­elt gjel­der det­te hva som skjer med kar­bon i jord. På den nord­li­ge halv­kule er det 5 gan­ger mer kar­bon i jor­da enn i bio­mas­sen og bare 10 % av den sam­le­de kar­bon­meng­den i nors­ke skog­ø­ko­sys­te­mer fin­nes i trær­ne. Stam­men utgjør 5–6 % av skog­ø­ko­sys­te­mets tota­le kar­bon­meng­de . Kar­bon­meng­den varie­rer mye mel­lom uli­ke jord­ty­per og er størst i orga­nisk jord (myr­jord).

Tiden en tøm­mer­stokk bin­der CO2 avhen­ger av bruks­om­rå­det. Pro­duk­sjon av reis­verk og panel vil bin­de CO2 i leng­re tid enn bio­b­ren­sel. Tre­pro­duk­te­ne kan imid­ler­tid erstat­te pro­duk­ter basert på fos­silt mate­ria­le eller som er pro­du­sert ved energi­kre­ven­de pro­ses­ser der det er høyt for­bruk av fos­silt brennstoff. 

Klima­ut­slipp ved skogtiltak #

For skog­ei­er kan det være behov for å bereg­ne bin­din­gen av kar­bon­di­ok­sid fra skogbruks­virksomheten, bl.a. for å avdek­ke muli­ge områ­der for miljø­for­bed­ring. For CO2 bin­ding og utslipp er for­hol­det totalt sett at skog­bru­ket bin­der ca. 300 gan­ger mer CO2 enn hva som slip­pes ut fra den maski­nel­le virk­som­he­ten inklu­si­ve tøm­mer­trans­port på vei. 

Det er utar­bei­det uli­ke model­ler for å bereg­ne klima­regn­skap for en skog­ei­en­dom. En bereg­nings­måte tar utgangs­punkt i bin­din­gen av CO2 som kalk­u­le­res på skog og kli­ma, en kli­ma­kalk­u­la­tor utvik­let av Det nors­ke Skog­sel­skap og Skog­kurs, og som bereg­ner CO2 bin­din­gen på en eien­dom kor­ri­gert for avvirk­ning. Norsk Skog­ser­ti­fi­se­ring har laget et til­legg til model­len, som tar hen­syn til de utslipp som føl­ger av den ope­ra­ti­ve virk­som­het fra plan­ting til tøm­mer er levert til indu­stri­tomt. Regne­mo­del­len (Excel-ark) kan las­tes ned fra Norsk Skog­ser­ti­fi­se­ring sin hjem­me­side www.skogsertifisering.no.

En stu­die ved Norsk insti­tutt for skog og land­skap kon­klu­der­te med at energi­for­bru­ket, og der­med utslip­pet av kar­bon­di­ok­sid ved skog­bru­kets ope­ra­sjo­ner er rela­tivt lavt i for­hold til energi­meng­den i skogs­vir­ket som hånd­te­res. Av det tota­le energi­for­bru­ket i skog­bru­ket utgjør videre­trans­por­ten, enten med tøm­mer­bil, tog eller båt, en stor andel.

Tabell: Utslipp og for­bruk for utvalg­te skog­bruks­til­tak

Utslip­pe­ne pr. m3 vil avhen­ge av tek­no­lo­gi og drifts­form. F.eks. vil en motor­sag­hogst gi CO2 utslipp til­sva­ren­de 25 % av hog­st­ma­skin. Kje­de­olje­for­bru­ket der­imot er 10 – 12 gan­ger så høyt for en motor­sag som en hog­st­ma­skin. For­bruk og utslipp er for motor­sag­hogst 0,12 l/m3, eld­re hog­st­ma­skin 0,3 l/m3 og dagens hog­st­ma­ski­ner med instal­lert ”Drop­pen” sys­tem for kje­de­olje­spa­ring 0,005 l/m3.

Noen for­ut­set­nin­ger:
Tyn­ning: Die­sel­for­bruk avhen­ger av gjen­nom­snitt­lig tre­stør­rel­se. Tids­for­bruk 12,7 minutter/m³. Die­sel­for­bruk 8,8 liter/time. Utta­ket er 5 m3/daa og area­let på tyn­nin­gen er 50 daa. Flyt­ting av maskin på bil blir gjort for hvert and­re felt (100 daa), for­flyt­nings­av­stand er 20 km.

Tyn­ning – ter­reng­trans­port: Mid­le­re kjøre­av­stand 300 m. Die­sel­for­bruk er 11 liter/time. For­ut­set­ter at utta­ket er 5 m3/daa og area­let på tyn­nin­gen er 50 daa. Gjen­nom­snitts­tall for flyt­ting av maskin på bil, for­flyt­nings­av­stand (20 km) og for­bruk die­sel per mil ved tom­kjø­ring (5,1 liter og ved lass­kjø­ring 6,4 liter).

For­yn­gel­se­hogst: Utgangs­punk­tet er 250 liter/tre. Drifts­sta­ti­stik­ken er basert på sta­ti­stikk levert fra 12 maski­ner for 5 dager hver (det ble hogd 7193 m3 u.b. totalt, som til­sva­rer 17 m3/time). Die­sel­for­bruk 14,5 liter/time. Flyt­ting av maskin på bil blir gjort for hvert and­re felt (100 daa), for­flyt­nings­av­stand er 20 km. For­bruk die­sel per mil ved tom­kjø­ring er 5,1 liter og ved lass­kjø­ring 6,4 liter.

For­yn­gel­ses­hogst – ter­reng­trans­port: Gjen­nom­snitts­tall fra pre­sta­sjons­stu­di­er er benyt­tet (tall i fet skrift i tab. under). Totalt tids­for­bruk i minutter/m3 ved varie­ren­de kjøre­leng­der, for­ut­set­ter utkjø­ring ved 2 km/time:

100 m300 m500 m 750 m1000 m
2,543,344,145,146,14

Totalt driv­stoffor­bruk per m3 ved for­skjel­li­ge trans­port­leng­der, for­ut­set­ter at lass­tør­rel­sen er 15 m3 ved sluttavvirkning:

100 m300 m500 m750 m1000m
Utkjør 2km/time0,480,650,821,041,25
Per­son­bil 20km/dag0,030,030,030,030,03
Maskin­flytt0,010,010,010,010,01
Sum utkjø­ring0,520,690,861,081,29

Flyt­ting av maskin på bil for­ut­set­tes utført for hvert and­re felt (100 daa), med for­flyt­nings­av­stand 20 km.

Mark­be­red­ning: Lass­bæ­rer med påmon­tert mark­be­red­nings­ag­gre­gat med 2 skå­ler – 2,5 meters avstand. 1 meters kjørt leng­de til­sva­rer et behand­let are­al på 5m2. Has­tig­het 1 km/time. Middel­størrelse på are­al er 50 daa. Die­sel­for­bruk 24 liter/time. I til­legg til selve mark­be­red­nin­gen, kom­mer flyt­ting av maskin, samt trans­port til/fra arbeids­plass, som er lagt inn med gjen­nom­snitt­li­ge for­ut­set­nin­ger for flytte­av­stand og forbruk.

Plan­ting: Utslip­pe­ne over er ved uttrans­por­ten og plan­tin­gen. Utslipp ved pro­duk­sjon av plan­te­ne vil kom­me i tillegg:

Stør­re tabell

Ung­skog­pleie: En virke­tid på 61,06 minutt/daa. Die­sel­for­bruk ved selve ung­skog­plei­en på 1,02 liter/daa. Det for­ut­set­tes at 2 per­soner job­ber sam­men.  4 mil kjø­ring per dag. Hver mann ryd­der 5 daa hver. For­bruk ved kjø­ring til og fra arbeids­plass er 0,32 liter/daa.

Gjød­sel: Bereg­nin­gen gjel­der heli­kop­ter­gjøds­ling.  Et for­bruk på 0,5 liter para­fin kom­mer i til­legg. Ved gjøds­ling fra trak­tor vil driv­stoffor­bru­ket være ca 1,0 liter/da.

Veg­byg­ging: For­bruk vil pri­mært være driv­stoff, olje, grus, rør og spreng­stoff. Grus og rør vil være vari­ge bygge­ma­te­ria­ler. Det øvri­ge er nød­ven­di­ge inn­sats­fak­to­rer. For­bru­ket vil variere i meget stor grad fra anlegg til anlegg.

Tøm­mer­trans­port – vogn­tog med hen­ger: Utslip­pe­ne varie­rer med alder på vogn­tog, maskin­ved­li­ke­hold, sik­rings­sys­te­mer, trans­port­av­stand og ikke minst omfan­get av retur­trans­por­ter. Utslip­pe­ne i tabel­len over for­ut­satt at 50 % av dis­tan­sen kjø­res med fullt lass og den res­te­ren­de dis­tan­se er tom­kjø­ring.  For­bruk tom­kjø­ring er 5,1 liter/mil, lass­kjø­ring 6,4 liter/mil. Gjennomsnitts­hastigheten er 55 km/t og kjøre­av­stand er 60 km en vei i gjen­nom­snitt. Tøm­mer­vogn­tog trans­por­ter i gjen­nom­snitt ca. 37 m3/lass.


Kil­der: #

Erling Berg­sa­ker. 2014. Miljø­ef­fekt­ana­ly­se skog­ei­en­dom. Norsk Skog­ser­ti­fi­se­ring, www.skogsertifisering.no

Hege Haug­land, Ben­te Anfinn­sen, Hans Aasen, Else Løber­s­li, Odd-Kris­ti­an Sel­boe, Tor­leif Terum, Jørn Lileng, Aksel Gran­hus, Gunn­hild Søgaard og Kjer­sti Holt Hans­sen. 2013. Plan­ting av skog på nye are­al som klima­til­tak – egne­de area­ler og miljø­kri­te­ri­er. Rap­port M26 2013. Miljø­di­rek­to­ra­tet, Sta­tens land­bruks­for­valt­ning og Norsk insti­tutt for skog og landskap. 

Tom­ter, S. M. og Dalen, L. S. (Red.). 2014. Bære­kraf­tig skog­bruk i Nor­ge. Norsk Insti­tutt for Skog og Land­skap, Ås. 

Bir­ger Ven­nesland, Anders Eid Hohle, Leif Kjøs­tel­sen, og Lone Ross Gobak­ken. 2013. Energi­for­bruk og kost­na­der – Skog og bio­ener­gi. Pro­sjek­t­rap­port Klimat­re. Rap­port 14/2013 Skog og landskap.