Transport #
Transport av farlig gods skal følge bestemmelsene i Forskrift 1. april 2009 om landtransport av farlig gods, uansett mengde som skal transporteres. Skogentreprenører benytter ofte drivstoffemballasje som er under 1 000 liter.
En opptil 1 000 liters flyttbar drivstoffemballasje er definert av Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap (DSB) som en IBC (Intermediate Bulk Container) i ADR/RID-regelverket. Emballasjen kan være stiv eller fleksibel, og den er mindre enn det som defineres som en tank. Den faller under kapittel 1.1.3.6 når det transporteres under 1 000 liter diesel. Dette innebærer at fører ikke trenger kompetansebevis eller merking av kjøretøyet for transporten. Men det er allikevel noen regler som må følges, fordi det er over 450 liter (se kap. 1.1.3.1 c).
En online-versjon av ADR/RID som er regelverk finnes på www.dsb.no under Transport av farlig gods.
Merking og faresedler:
- IBC må være merket med UN nr., minst 12 mm høyt på to motstående sider (5.2.1.1)
- IBC med UN nr. (diesel har UN 1202) skal være påført fareseddel klasse 3 på to motstående sider (5.2.1.4). For bilde av fareseddel og utforming, se 5.2.2.2.2 i ADR/RID.
- Fareseddelen skal være lett synlig og lesbar og må tåle å bli utsatt for utendørs vær uten å bli mindre effektiv (5.2.1.2).
- Faresedlene og merkingen må ikke være dekket over (5.2.2.1.7).
Dette vil si at bilen ikke trenger merking for transport, men IBC’en må allikevel merkes med faresedler slik som det er forklart ovenfor. Merker kan kjøpes på nett. For klasse 3 er fareseddelen et rødt skilt med en flamme.
Dokumentasjon:
Transportdokument må medbringes. Hva dette skal inneholde er gitt i 5.4.1.1.1 (informasjonen står i Tabell A, kapittel 3, der det må slås opp på UN nr.). Under er litt opplysninger for UN 1202, og tatt utgangspunkt i den mest farlige varianten:
- UN nr: UN 1202
- Varenavn: GASSOLJE eller DIESELOLJE eller FYRINGSOLJE (flammepunkt over 60°C og ikke over 100°C)
- Nr. på fareseddelen: 3
- Emballasjegruppe: III
- Samlede mengde av hver type farlig gods: 1 000 l
- Avsenderens navn og adresse
- Mottakerens navn og adressen
- Erklæring som kreves i henhold til bestemmelse i særavtale: godset transporteres under bestemmelse i 1.1.3.6.
Dersom det transporteres under 450 liter og under kap. 1.1.3.1 c) for transport som ledd i hovedvirksomhet, faller transporten utenfor de kravene som står i ADR/RID også i forhold til merking av kolli og transportdokument (for slik transport av noe annet enn diesel må det først sjekkes hva som er den maksimale tillatte mengde å transportere).
Uansett mengde skal transporten følge forskriften, som gjelder all transport av farlig gods, og der står det spesifisert i §4 at «farlig gods skal være merket slik at de farlige egenskapene tydelig fremkommer». IBC’er bør derfor merkes med faresedler uansett.
Lagring #
Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), Norsk Petroleumsinstitutt (NP) og Byggenæringens Landsforening (BLF) har utarbeidet en veileder for håndtering og lagring av drivstoff i overgrunnstanker. Veilederen gir en oversikt over myndighetenes krav til bruk og håndtering. Der gis det eksempler på god praksis for kontroll av drivstofftanker, handling ved utslipp og ulike tankløsninger. Det er også utarbeidet en sjekkliste for bruk ved internkontroll.
Her gjengis noe av innholdet som anses som viktig i forhold til å forebygge fare for skade på helse og miljøet ved skogsdrift (med tillatelse fra MEF):
Plassering
- Identifiser våtmarksområder/drikkevannskilder/avløp/bekker/grøfter og andre sårbare områder før arbeidet starter. Plasser tanken minimum 50 meter fra slike områder.
- Forlat aldri tank ulåst i felt
Bruk
- Ha absorbent og lenser tilgjengelig ved lagrings- og påfyllingssteder, samt i maskiner og containere ved behov.
- Etabler gode rutiner for fylling på kjøretøy. Gå aldri fra kjøretøyet ved påfylling.
Jevnlig visuell kontroll av drivstofftankene er viktig. Grundigere teknisk kontroll kan utføres ifbm. vernerunder eller periodisk kontroll av skogsmaskinene
Viktige kontrollpunkter
- Er tanker tydelig merket med standard faresymbol?
- Er sikkerhetsdatablad for produktene tilgjengelig?
- Er tankene sikret mot påkjørsel eller velt, og i trygg avstand fra vassdrag/sårbar område?
- Er tanken i god stand og uten skader? Sjekk tanker for skade/lekkasjer etter transport.
- Er det søl/lekkasjer rundt tanken? Sjekk at dryppfat eller oppsamlingskar ikke flyter over.
- Er absorbent og/eller oljelense tilgjengelig?
- Er ADR-tanker kontrollert og sertifisert i løpet av de siste 30 måneder? Er sertifikatet tilgjengelig?
EUs nye forordning om klassifisering, merking og emballering av stoffer og stoffblandinger (CLP) innfører blant annet nye farepiktogrammer. Fra 1. juni 2015 skal drivstofftankene skal være merket med følgende standard faresymbol:
Varsling ved brann, eksplosjon og forurensning: Ved akutt forurensning varsles Redningssentralen tlf 110, og videre i henhold til interne beredskapsrutiner eller rutiner fra oppdragsgiver. Er man i tvil om hva som er akutt – ring!
Tiltak ved utslipp og spill
- Stopp arbeidet som forårsaker utslippet på en trygg måte og prøv å begrense skadene ved bruk av egnet absorberende materiale. Oljelenser brukes ved utslipp til vann.
- Varsle ansvarlig leder og oppdragsgiver. Dersom utslippet er av stor betydning, eller har skjedd på et sted hvor konsekvensen kan være stor, skal myndighetene varsles ved å ringe 110. En skal deretter sørge for at berørt vannverk og grunneier varsles.
- Absorberende materiale og eventuelt forurenset grunn, samles opp. Husk egnet verneutstyr.
- Brukte absorberende materialer og forurenset grunn skal leveres til godkjent mottak.
- Etterfyll absorberende materiale.
Mer om lagring og bruk av drivstoff kan lastes ned fra Direktoratet for Sikkerhet og Beredskap sine hjemmesider: http://www.dsb.no/