Trans­port og lag­ring av drivstoff

Sist endret 5. desember 2024

Trans­port #

Trans­port av far­lig gods skal føl­ge bestem­mel­se­ne i For­skrift 1. april 2009 om land­trans­port av far­lig gods, uan­sett meng­de som skal trans­por­te­res. Sko­gen­tre­pre­nø­rer benyt­ter ofte driv­stoff­em­bal­la­sje som er under 1 000 liter.

En opp­til 1 000 liters flytt­bar driv­stoff­em­bal­la­sje er defi­nert av Direk­to­ra­tet for Sam­funns­ik­ker­het og Bered­skap (DSB) som en IBC (Inter­me­dia­te Bulk Con­tai­ner) i ADR/RID-regel­ver­ket. Embal­la­sjen kan være stiv eller flek­si­bel, og den er mind­re enn det som defi­ne­res som en tank. Den fal­ler under kapit­tel 1.1.3.6 når det trans­por­te­res under 1 000 liter die­sel. Det­te inne­bæ­rer at fører ikke tren­ger kom­pe­tanse­be­vis eller mer­king av kjøre­tøy­et for trans­por­ten. Men det er alli­ke­vel noen reg­ler som må føl­ges, for­di det er over 450 liter (se kap. 1.1.3.1 c).

En online-ver­sjon av ADR/RID som er regel­verk fin­nes på www.dsb.no under Trans­port av far­lig gods.

Mer­king og faresedler:

  • IBC må være mer­ket med UN nr., minst 12 mm høyt på to mot­stå­en­de sider (5.2.1.1)
  • IBC med UN nr. (die­sel har UN 1202) skal være påført fare­sed­del klas­se 3 på to mot­stå­en­de sider (5.2.1.4). For bil­de av fare­sed­del og utfor­ming, se 5.2.2.2.2 i ADR/RID.
  • Fare­sed­de­len skal være lett syn­lig og les­bar og må tåle å bli utsatt for uten­dørs vær uten å bli mind­re effek­tiv (5.2.1.2).
  • Fare­sed­le­ne og mer­kin­gen må ikke være dek­ket over (5.2.2.1.7).

Det­te vil si at bilen ikke tren­ger mer­king for trans­port, men IBC’en må alli­ke­vel mer­kes med fare­sed­ler slik som det er for­klart oven­for. Mer­ker kan kjø­pes på nett. For klas­se 3 er fare­sed­de­len et rødt skilt med en flamme.

Doku­men­ta­sjon:

Trans­port­do­ku­ment må med­brin­ges. Hva det­te skal inne­hol­de er gitt i 5.4.1.1.1 (infor­ma­sjo­nen står i Tabell A, kapit­tel 3, der det må slås opp på UN nr.). Under er litt opp­lys­nin­ger for UN 1202, og tatt utgangs­punkt i den mest far­li­ge varianten:

  1. UN nr: UN 1202
  2. Vare­navn: GASSOLJE eller DIESELOLJE eller FYRINGSOLJE (flam­me­punkt over 60°C og ikke over 100°C)
  3. Nr. på fare­sed­de­len: 3
  4. Embal­la­sje­grup­pe: III
  5. Sam­le­de meng­de av hver type far­lig gods: 1 000 l 
  6. Avsen­de­rens navn og adresse
  7. Mot­ta­ke­rens navn og adressen
  8. Erklæ­ring som kre­ves i hen­hold til bestem­mel­se i sær­av­ta­le: god­set trans­por­te­res under bestem­mel­se i 1.1.3.6.

Der­som det trans­por­te­res under 450 liter og under kap. 1.1.3.1 c) for trans­port som ledd i hoved­virk­som­het, fal­ler trans­por­ten uten­for de kra­ve­ne som står i ADR/RID også i for­hold til mer­king av kol­li og trans­port­do­ku­ment (for slik trans­port av noe annet enn die­sel må det først sjek­kes hva som er den mak­si­ma­le til­lat­te meng­de å transportere).

Uan­sett meng­de skal trans­por­ten føl­ge for­skrif­ten, som gjel­der all trans­port av far­lig gods, og der står det spe­si­fi­sert i §4 at «far­lig gods skal være mer­ket slik at de far­li­ge egen­ska­pe­ne tyde­lig frem­kom­mer». IBC’er bør der­for mer­kes med fare­sed­ler uansett.

Lag­ring #

Maskin­en­tre­pre­nø­re­nes For­bund (MEF), Norsk Petro­le­ums­in­sti­tutt (NP) og Bygge­næ­rin­gens Lands­for­ening (BLF) har utar­bei­det en vei­le­der for hånd­te­ring og lag­ring av driv­stoff i over­grunns­tan­ker.  Vei­le­de­ren gir en over­sikt over myn­dig­he­te­nes krav til bruk og hånd­te­ring. Der gis det eksemp­ler på god prak­sis for kon­troll av driv­stoff­tan­ker, hand­ling ved utslipp og uli­ke tank­løs­nin­ger. Det er også utar­bei­det en sjekk­lis­te for bruk ved internkontroll.

Her gjen­gis noe av inn­hol­det som anses som vik­tig i for­hold til å fore­byg­ge fare for ska­de på helse og mil­jø­et ved skogs­drift (med til­la­tel­se fra MEF):

Plas­se­ring

  • Iden­ti­fi­ser våtmarksområder/drikkevannskilder/avløp/bekker/grøfter og and­re sår­ba­re områ­der før arbei­det star­ter. Plas­ser tan­ken mini­mum 50 meter fra sli­ke områder.
  • For­lat ald­ri tank ulåst i felt

Bruk

  • Ha absor­bent og len­ser til­gjen­ge­lig ved lag­rings- og påfyl­lings­ste­der, samt i maski­ner og con­tai­ne­re ved behov.
  • Etab­ler gode ruti­ner for fyl­ling på kjøre­tøy. Gå ald­ri fra kjøre­tøy­et ved påfylling.

Jevn­lig visu­ell kon­troll av driv­stoff­tan­ke­ne er vik­tig. Grun­di­ge­re tek­nisk kon­troll kan utfø­res ifbm. ver­ne­r­un­der eller peri­odisk kon­troll av skogsmaskinene

Vik­ti­ge kontrollpunkter

  • Er tan­ker tyde­lig mer­ket med stan­dard faresymbol?
  • Er sik­ker­hets­data­blad for pro­duk­te­ne tilgjengelig?
  • Er tan­ke­ne sik­ret mot påkjør­sel eller velt, og i trygg avstand fra vassdrag/sårbar område?
  • Er tan­ken i god stand og uten ska­der? Sjekk tan­ker for skade/lekkasjer etter transport.
  • Er det søl/lekkasjer rundt tan­ken? Sjekk at drypp­fat eller opp­sam­lings­kar ikke fly­ter over.
  • Er absor­bent og/eller olje­len­se tilgjengelig?
  • Er ADR-tan­ker kon­trol­lert og ser­ti­fi­sert i løpet av de sis­te 30 måne­der? Er ser­ti­fi­ka­tet tilgjengelig?

EUs nye for­ord­ning om klas­si­fi­se­ring, mer­king og embal­le­ring av stof­fer og stoff­blan­din­ger (CLP) inn­fø­rer blant annet nye far­epikto­gram­mer. Fra 1. juni 2015 skal driv­stoff­tan­ke­ne skal være mer­ket med føl­gen­de stan­dard faresymbol:

Sym­bo­ler hen­tet fra Miljø­di­rek­to­ra­tets pla­kat «Fare­sym­bo­ler til mer­king»

Vars­ling ved brann, eks­plo­sjon og for­urens­ning: Ved akutt for­urens­ning vars­les Red­nings­sen­tra­len tlf 110, og vide­re i hen­hold til inter­ne bered­skaps­ru­ti­ner eller ruti­ner fra opp­drags­gi­ver. Er man i tvil om hva som er akutt – ring!

Til­tak ved utslipp og spill

  1. Stopp arbei­det som for­år­sa­ker utslip­pet på en trygg måte og prøv å begren­se ska­de­ne ved bruk av egnet absor­be­ren­de mate­ria­le. Olje­len­s­er bru­kes ved utslipp til vann.
  2. Vars­le ansvar­lig leder og opp­drags­gi­ver. Der­som utslip­pet er av stor betyd­ning, eller har skjedd på et sted hvor kon­se­kven­sen kan være stor, skal myn­dig­he­te­ne vars­les ved å rin­ge 110. En skal der­et­ter sør­ge for at berørt vann­verk og grunn­ei­er varsles.
  3. Absor­be­ren­de mate­ria­le og even­tu­elt for­uren­set grunn, sam­les opp. Husk egnet verneutstyr.
  4. Bruk­te absor­be­ren­de mate­ria­ler og for­uren­set grunn skal leve­res til god­kjent mottak.
  5. Etter­fyll absor­be­ren­de materiale.

Mer om lag­ring og bruk av driv­stoff kan las­tes ned fra Direk­to­ra­tet for Sik­ker­het og Bered­skap sine hjem­me­si­der: http://www.dsb.no/


Innholdsfortegnelse