Til­leg­ging og las­ting av tøm­mer ved offent­lig veg

Sist endret 5. desember 2024

Leg­ges tøm­mer ved offent­lig veg, må det­te være i over­ens­stem­mel­se med tra­fikk­reg­le­ne, og kre­ver en god­kjent arbeids­vars­lings­plan. Pla­nen skal gjel­de under hele tøm­mer­drif­ten og fram til tøm­mer­bi­len har hen­tet sis­te lass. Ved søk­nad om arbeids­vars­ling for Riks- og fyl­kes­ve­ger, skal den­ne sti­les til Sta­tens veg­ve­sen sitt veg­kon­tor. For riks- og fyl­kes­veg er region­veg­kon­to­ret skilt­myn­dig­het for vars­lin­gen, og for kom­mu­nal veg er kom­mu­nen skiltmyndighet.

Alle søk­na­der om arbeids­vars­ling til Sta­tens veg­ve­sen skal inne­hol­de føl­gen­de dokumentasjon

  • arbeids­be­skri­vel­se
  • risiko­vur­de­ring
  • arbeids­vars­lings­plan

Se mer om arbeids­vars­ling, finn adres­ser til veg­kon­tor og link til søk­nads­skje­ma for riks og fyl­kes­ve­ger hos Sta­tens vegvesen:

Søk om å vars­le og sik­re arbeid | Sta­tens vegvesen

Regel­verk og prak­sis rundt arbeids­vars­ling langs offent­lig vei føl­ger av ”Hånd­bok N301 Arbeid på og ved veg – Krav og ret­nings­lin­jer til vars­ling og sik­ring ” utgitt av Sta­tens veg­ve­sen. (del­vis gjen­gitt fra Pro­dukt og miljø­krav, Viken Skog, novem­ber 2011).

For å kun­ne utar­bei­de en arbeids­vars­lings­plan og være ansvars­ha­ven­de for det­te må man ha gjen­nom­gått et kurs og fått godkjenningsbevis.

Ved krys­sen­de tøm­mer­trans­port skal skil­tet «Annen fare» benyt­tes sam­men med under­skilt krys­sen­de tømmertransport

Her kan en lese mer om skil­ting og las­te ned skilt som bildefiler:

Tra­fikk­skilt | Sta­tens vegvesen

De vik­tigs­te reg­le­ne ved lag­ring av tøm­mer ved offent­lig veg er (jfr. Avta­le om gene­rel­le kon­trakts- og leve­rings­be­stem­mel­ser for sag­tøm­mer og masse­vir­ke av bar­tre (1992):

6.3. Til­leg­ging

1. Til­leg­ging av virke

Vir­ket skal leg­ges på gode under­lag av sam­me sort­i­ment som ellers i vel­ta. Vir­ke til fle­re kjø­pe­re kan ikke leg­ges i sam­me vel­te. Ved even­tu­ell måling ved bil­vei skal vir­ket være ren­gjort og for øvrig fram­lagt på en slik måte at målin­gen kan utfø­res etter gjel­den­de reg­le­ment og uten hindringer.

2. Vir­ke levert bilvei

Ved fram­leg­ging til offent­lig vei skal leve­ran­dør påse at vei­myn­dig­he­te­nes bestem­mel­ser føl­ges. De vik­tigs­te krav er:

  1. Ved motor­vei av klas­se A og B må skogs­vir­ke leg­ges ved god­kjent avkjørsel.
  2. Vir­ket kan ikke leg­ges til offent­lig vei der­som annen tra­fikk ikke kan pas­se­re bil som las­ter.

    Ved offent­li­ge vei­er skal vir­ket ikke plas­se­res slik at det ned­set­ter den frie sikt i vei­kryss eller langs vei­en. Vir­ket må hel­ler ikke plas­se­res på ste­der hvor det kan være fare for at det rul­ler, fal­ler eller glir ned i vei­en eller vei­grøf­ten.

    Vir­ket må ikke plas­se­res nær­me­re vei­kan­ten enn 3 m, og ikke i noe til­fel­le plas­se­res i veis­kjæ­rin­ger eller på fyl­lin­ger. Vei­sje­fen kan dog ved mind­re tra­fik­ker­te vei­er gi til­la­tel­se til at vir­ket plas­se­res nær­me­re vei­kant enn 3 m. Vir­ket kan ikke leg­ges på vei­ens eien­doms­om­rå­de uten til­la­tel­se fra vei­sje­fen.

    Ved pri­va­te vei­er kan vir­ket leg­ges på under­lag over vei­grøft, dog slik at van­net har fritt løp, og at vir­ket ikke utset­tes for ned­ising eller nedslamming. 

3. And­re bestemmelser

Bunn­floa på en vel­te skal ikke lig­ge mer enn 1 m over eller under vei­ba­nen. Vir­ket må ikke lig­ge under strøm­fø­ren­de led­nin­ger og tele­fon­lin­jer. Bilens stand­plass under opp­las­ting må ikke ha stør­re hel­ling enn 10 %. Vel­ten skal være fri for hog­st­av­fall, stein og plast og and­re frem­med­le­ge­mer, slik at opp­les­sing og vide­re behand­ling, ikke påfø­rer noen part eks­tra omkost­nin­ger. Stok­ke­ne skal være jevn­dratt i ene enden av hen­syn til opp­las­ting og evt. måling på bil.

4. Avstand fra veien

Hoved­re­gel er at vir­ket skal lig­ge innen­for gri­plas­te­rens rekke­vid­de. Lig­ger vir­ket paral­lelt med vei­en, kan det leg­ges inn­til 6 m fra bilens stand­plass. Med bilens stand­plass for­stås både plass i kjøre­ba­nen og uten­for den­ne såfremt grun­nen er kjør­bar med ful­le lass