Pro­duk­sjons­plan­leg­ging

Sist endret 8. november 2024

Pro­duk­sjons­plan­leg­ging gjel­der kart­leg­ging og sam­ord­ning av avtale­fes­te­de drif­ter for at entre­pre­nø­re­nes pro­duk­sjons­mål skal tref­fe med indu­stri­ens leve­ranse­pla­ner. Sam­men­lagt skal pro­duk­sjons­pla­ne­ne opp­nå pro­duk­sjons­må­le­ne per hoved sort­i­ment for å kun­ne sik­re avtalt meng­de vir­ke til indu­stri­en. Plan­leg­gin­gen til­rette­leg­ger for jevn og høy utnyt­tel­se av entre­pre­nø­re­nes kapa­si­tet under råden­de vær­for­hold i perioden. 

Plan­leg­gin­gen tar utgangs­punkt i drifts­la­ge­ret; orga­ni­sa­sjo­nens regis­ter over kon­tra­her­te drif­ter.  Dis­se sor­te­res gjer­ne etter til­gjen­ge­lig­he­ten i drifts­om­rå­det og på vei­net­tet. Års­tid og vær må vur­de­res etter grunn- og fuk­tig­hets­for­hold (vin­ter, vår­for­fall, bar­mark, høst­rein, som­mer­tør­ke). I til­legg må drif­te­ne plan­leg­ges slik at det blir mulig å inn­fri peri­odens leveranseplan.

For å effek­ti­vi­se­re kapa­si­te­ten leg­ges det pro­duk­sjons­løy­per for å mini­me­re flyt­ting, og det for­ven­te­de pro­duk­sjons­mål per entre­pre­nør for peri­oden sum­me­res. Ruti­ner for esti­me­ring av pro­duk­sjon varie­rer, men tar utgangs­punkt i en for­ven­tet pro­duk­sjons­opp­nå­el­se per drifts­lag, med even­tu­el­le jus­te­rin­ger for drif­tens mid­del­stam­me og drifts­vei­leng­de (se pro­duk­ti­vi­tet i Kost­nads­kalk­u­la­tor (skogkurs.no)). Plan­leg­gin­gen fort­set­ter fort­lø­pen­de i peri­oden med jus­te­rin­ger i hen­hold til pro­duk­sjons­rap­por­te­ring og end­ring i vær og føreforhold.

Bære­ev­nen leg­ger premissene #

For sik­re jevn pro­duk­sjon og leve­ran­se, må pro­duk­sjons­plan­leg­ging ta hen­syn til bære­evne både i ter­ren­get og på vei­net­tet. Ter­ren­gets bære­evne kan variere i og mel­lom bestand og under­veis på drifts­vei­en. Det er mulig å gjø­re en over­sikt­lig bedøm­ming etter løs­masse­type, f.eks.:

  • hel­års­drift – gro­ve vel-dre­ner­te mas­ser som bre­elv­av­set­ning 
  • bar­marks­drift – tykk sam­men­hen­gen­de morene
  • ven­te på tele eller tør­ke – finse­di­ment som hav- og fjord avsetninger

Løs­masse­kart kan ses på NGU sin hjem­me­side (Løs­mas­ser (ngu.no)). Her kan du ori­en­te­re deg til gjel­den­de drifts­om­rå­de og skaf­fe deg et grovt over­sikts­bil­de over hvil­ke løs­mas­ser du sann­syn­lig­vis vil møte. Uli­ke far­ger angir for­skjel­li­ge løsmassetyper:

  • oran­sje: breelvavsetning
  • mørk grønn: tykk morene
  • blått: hav og fjordavsetninger

En enkel klas­si­fi­se­ring av ter­ren­gets bære­evne kan gjer­ne gjø­res med et jord­spyd ved befa­ring av drifts­om­rå­det ved plan­leg­ging av drif­ten. For å kun­ne skil­le mel­lom tre klas­ser (hel­års­drift, bar­mark­drift, tele/tørke) ser man på meng­den stør­re stein og hvor dypt man kan stik­ke jord­spy­det mel­lom dis­se. Felt­me­to­den vises i føl­gen­de video­len­ke: Bære­evne on Vimeo.

Vær­ty­per gir uli­ke krav til drifts­om­rå­dets bæreevne #

En bra match mel­lom vær­ty­per og drifts­om­rå­dets bære­evne øker effek­ti­vi­te­ten og mini­me­rer sann­syn­lig­he­ten for spor­dan­nel­se. Plan­leg­gin­gen med­fø­rer dess­uten at nød­ven­di­ge til­tak for å sik­re spor­løs kjø­ring over sva­ke­re par­ti­er kan gjennomføres.

Det gjel­der å spa­re de bes­te drifts­om­rå­de­ne til når de behø­ves mest (dvs. peri­oder med høy mark­fuk­tig­het). Mark­fuk­tig­het for inne­væ­ren­de uke og pro­gno­se for nes­te uke vises på SeNor­ge – Snow maps and climate maps in Nor­way, under dai­ly maps/water (f.eks soil satu­ra­tion eller depth to ground­wa­ter). Her kan du også se utvik­lin­gen av tele­dyb­den (soil frost depth) over tid. Sli­ke kil­der er rela­ti­ve gro­ve, men kan gi deg en indi­ka­sjon for den nær­mes­te tiden.

Drifts­la­ge­ret skal helst inne­hol­de til­strek­ke­li­ge med alter­na­ti­ve drif­ter for å kun­ne leg­ge om pro­duk­sjons­løy­pen ved behov, som for eksem­pel ved vesent­li­ge end­ring i vær­type eller ved behov for å omprio­ri­te­re mel­lom hovedsortimenter.