Fast­set­ting av driftspris

Sist endret 2. desember 2024

Det er fle­re fak­to­rer som påvir­ker en drifts­pris, uav­hen­gig hvor en entre­pre­nør ope­re­rer. Det vil være geo­gra­fis­ke for­skjel­ler på det­te da utford­rings­bil­det for skogs­drif­ter varie­rer i stor grad. En vil opp­le­ve områ­der med utford­ren­de ter­reng og kli­ma som gjør at drifts­pri­sen vil kun­ne være høy­ere sam­men­lig­net med drifts­om­rå­der hvor ter­ren­get kan være fla­te­re og skog som gir et lave­re tre­an­tall per kubikk.

Drifts­pri­sen vil variere sterkt etter de loka­le for­hol­de­ne for driftsområdet. 

Vik­ti­ge para­me­te­re for drifts­pris er:

  • Flytte­kost­nad
  • Omfan­get av miljø‑, fri­lufts­livs- eller kul­tur­minne­hen­syn. Spe­si­elt kant­so­ner kre­ver eks­tra tid og planlegging.
  • Mid­del­stam­mens dimen­sjon / even­tu­elt trær per m3
  • Rydde­trær per dekar
  • Kjøreveg­leng­de
  • Ter­reng­for­hold – bære­evne – bratthet
  • Antall tre­slag og antall sortiment

Det­te er mål­ba­re «har­de» para­me­te­re og kan set­tes inn i en bereg­nings­mo­dell for å fin­ne drifts­pris. De to først­nevn­te fak­to­re­ne vil nor­malt være av størst betyd­ning. Total­pak­ken av dis­se fak­to­re­ne påvir­ker pri­sen og ser man på antall trær per m3 og kjøreveg­leng­de har dis­se fra gam­melt av vært hoved­pa­ra­me­ter­ne. Det har blitt sett nøy­ere på hvor­dan flyt­ting, rydde­trær, sort­i­ment og ter­reng­for­hold i nyere tid og det­te lagt mer vekt på i pris­set­tin­gen. De sene­re år har stør­rel­se­ne på drif­te­ne økt noe, som gjør at for eksem­pel flytte­kost­na­der kan redu­se­res ut til skog­ei­er for det er mer volum å dele kost­na­den på. Omfan­get av miljø‑, fri­lufts­livs- og kul­tur­minne­hen­syn vil variere da noe av det­te er øns­ke­lig fra virkeskjø­pe­rens side å hand­te­re for at dem oftest er ansvar­lig oven­for industrien.

Til­rette­leg­ging av en enkel og mid­ler­ti­dig drifts­vei i for­bin­del­se med maski­nell drift i bratt ter­reng.
Foto: Mar­tin Bråthen/ Skogkurs

And­re fak­to­rer som er av betydning:

  • Vær og føre (fuk­tig­het, snø­dyb­de etc.)
  • Hog­st­form
  • Vans­ke­li­ge trær
  • Dår­lig mer­king av gren­ser etc.
  • Man­gel­full arbeidsordre

Dis­se fak­to­re­ne kan ofte være vans­ke­li­ge­re å for­ut­si, og fle­re av dem kan end­re seg fra plan­leg­gin­gen er gjen­nom­ført til drifts­start – og ikke minst under­veis i drif­ta. Dis­se ikke-mål­ba­re fak­to­re­ne benev­nes gjer­ne som «myke» para­me­te­re. Vær og føre kan end­re seg under­vegs, og der­med gi dår­li­ge­re bære­evne. For å unn­gå sto­re kjøre­ska­der må kan­skje maskin­fø­rer end­re kjøre­veg, som igjen kan gi leng­re trans­port. Driv­stoff­kost­na­de­ne øker, både med leng­re kjøre­veg og med øken­de spor­dyb­de. Stu­di­er gjen­nom­ført i Sve­ri­ge viser at driv­stoffor­bruk hos lass­bæ­rer kan sti­ge med 30 – 50 % med øken­de spordybde. 

Resul­ta­te­ne er til­sva­ren­de for øken­de snø­dyb­de. Kva­li­tet og antall sort­i­ment indu­stri­en øns­ker kan også end­res under mar­sjen. Det­te kan med­føre mer­ar­beid for både hog­st­ma­skin og lass­bæ­rer i for­hold til sor­te­ring og ikke minst vel­te­plass­ar­beid. En annen «myk» para­me­ter er kva­li­te­ten på mer­king i felt. Der­som det er usik­ker­het omkring mer­king av eien­doms­gren­ser, gren­ser for hogst­om­rå­det, mer­king av mil­jø­ele­men­ter eller lig­nen­de vil det­te føre til økt tids­bruk. Når en maskin­fø­rer må ut av maski­nen for å sjek­ke mer­ke­ne, uteblir

Gjen­nom­hogst på et bei­te. Dyp snø, ski­lø­pe og gjer­der byr på utford­rin­ger.
Foto: Mar­tin Bråt­hen / Skogkurs