Maskinell skogsdrift kan grovt sett deles inn i følgende faser:
- Planlegging av skogsdrift
- Gjennomføring av hogst – hogstmaskin
- Gjennomføring av utkjøring – lassbærer
- Avslutning og etterarbeid
Tabellen nedenfor viser flytskjema for rekkefølgen for de ulike arbeidsoperasjonene ved skogsdrift og forholdet mellom dem.
Planlegging av skogdrift #
Under følger noen hovedmomenter som anses som spesielt viktig for best mulig grunnlag for gjennomføring av en skogdrift. Som med alt annet arbeid, er planleggingsfasen avgjørende for hvordan gjennomføring og resultat blir. Planleggingen gjennomføres ofte dels av oppdragsgiver og dels av entreprenør/maskinfører. Kommunikasjon mellom partene og deling av informasjon er avgjørende for å unngå feil og misforståelser. Dårlig eller mangelfull planlegging gir ekstra kostnader i form av økt ståtid for maskinføreren. Andre alvorlige feil kan være:
- Brudd på PEFC standard
- «Feil» hogst
- Skader på terreng, veg etc.
- Feilkapping (aptering)
Vanlige feil #
Hva er så de vanligste feil/mangler ved planleggingen? Tilbakemeldinger fra maskinførere og entreprenører fra både i Norge og Sverige er:
- For kort tidshorisont fra entreprenør får kjennskap til oppdraget og til det skal utføres.
- For dårlig kart: Driftskartet mangler ofte høydekurver og har for liten målestokk.
- Når driften skal igangsettes foreligger det ikke oversiktskart med merket plass for trailer ved inntransport av skogsmaskinene.
- Svært ofte er det ikke planlagt velteplass, eller den er for liten.
- Merking ute i felt er mangelfull, basveger er tegnet opp inne på kontoret og stemmer ikke ute i skogen. Mangelfull merking av basveg ute gjør det tilnærmet umulig å finne frem hvis en ikke er kjent og det er dagslys.
- Dårlig eller ingen merking av el- og telefonkabler, heller ingen informasjon om hvilken linje den tilhører når maskinfører skal varsle arbeid nær høyspent.
Spesifisering av oppdrag #
Et oppdrag om tynning eller hogst skal alltid dokumenteres gjennom en arbeidsordre og et kart. I tillegg skal rett apteringsfil være tilgjengelig. Disse dokumentene vil ofte distribueres gjennom en entreprenør-web hvor entreprenør eller maskinfører selv henter ut nødvendig informasjon.
Dersom det foreligger en avtale tilsvarende Norsk Standard – NS 8432:2010, vil det meste være dokumentert der.
Arbeidsordre #
Arbeidsordren er beskrivelsen på oppdraget. I korte trekk bør den inneholde:
- Skogeier – ID på drift
- Kontaktpersoner
- Hvem gjør hva?
- Driftsområde
- Miljøinformasjon
- Driftsform
- Andre tiltak
- Volum og sortiment
- Velteplass
- Basveg
- Bæreevne veg
- Tekniske innretninger (strømførende ledninger eller andre tekniske anlegg)
- Tillatelser til bruk av veg, krysse naboeiendom om nødvendig, plassering av virke etc.
- Driftspris
- Rapportering
Kart #
Kartet for oppdraget skal være tilgjengelig i god tid før oppstart av drift. De fleste oppdragsgivere bruker i dag digitale kart. Dette lastes enten opp på hogstmaskinens datamaskin eller på medbragt nettbrett.
Kartet bør inneholde følgende informasjon:
- Høydekoter
- Eiendomsgrenser
- Driftsområde (bestand)
- Miljøhensyn
- Basveg
- Velteplass
- Kabler og andre innretninger
- Plass for avlessing av maskin fra trailer
- Parkeringsplass
Forebygging av kjørespor #
- Planlegg kjøretraséer på barmark.
- Legg kjøretrase fortrinnsvis på fastmark.
- Barlegg kjøretraséene.
- Anvend såkalte «vannkart» dersom dette er tilgjengelig, dvs. kart som viser hvor i terrenget det er størst risiko for fuktige partier.
- Unngå kjøring i kantsoner, myrer, sumpskoger, bekkedaler og fuktige søkk. Bruk kjørelemmer e.l. hvis kjøring er helt nødvendig.
- Finn riktig krysningspunkt ved passering av bekker og myrhalser.
- Legg stokker på sidene, klopplegg, bygg bruer, bruk kjørelemmer osv. ved kryssing av elver, bekker og myrhalser der barlegging blir for dårlig.
- Led bort slam fra kjørespor/bygg terskel for å unngå avrenning mot vann og veger.
- Rydd opp i bekker og grøfter ved avslutning.
- Klem igjen sporskader på de siste turene.
Apteringsfil #
En apteringsfil er en datafil som gir hogstmaskinens datasystem informasjon om optimalisering av lengde/diameter og sortiment i forhold til verdi. I 2015 benyttes filer av typen filnavn.apt.
I årene framover vil det skje en endring i filstrukturen i maskinene på grunn av at det er utviklet et ny standard for datahåndteringen – StanForD 2010. Det vil da komme mange nye filtyper, også for aptering.
Avslutning og etterarbeid #
Ved avsluttet drift skal oppdraget ferdigmeldes og informasjon om resultater av drifta sendes oppdragsgiver.
Rapporteringsrutiner varierer etter hva som er avtalt mellom oppdragsgiver og entreprenør. Ofte ønsker oppdragsgiver en produksjonsdatafil (filnavn.prd) som gir oversikt over blant annet antall m3 produsert pr sortiment. Videre har mange oppdragsgivere krav til jevnlig kontrollmåling av hogstmaskinens målenøyaktighet, og ønsker innsendt kontroll-filer (filnavn.ktr) som dokumenterer dette.
Miljøelementer som for eksempel livsløpstrær, kulturminner, kantsoner etc skal tegnes inn på kart og dokumenteres. De fleste oppdragsgivere har digitale eller papirbaserte miljøskjema som skal leveres inn.
Dersom det er behov for sporretting skal dette rapporteres og dokumenteres på kart. Alle andre avvik skal også rapporteres.